skip to Main Content
Ontdek Hoe Je Meer Bereikt Met Non-verbale Communicatie

Ontdek hoe je meer bereikt met non-verbale communicatie

Lichaamstaal en stemgebruik bepalen hoe we overkomen. Zo maken we binnen 10 seconden al een eerste indruk. Goed om eens stil te staan bij hoe jij overkomt met jouw non-verbale communicatie en hoe je ervoor kan zorgen dat je een goede eerste indruk maakt.

De invloed van een eerste indruk

Op basis van hoe iemand eruitziet, je aankijkt en aanspreekt, hebben we binnen 10 seconden onbewust al een beeld gemaakt van hoe we denken dat iemand zal zijn. We besluiten op basis daarvan of er interesse is om verder in contact te gaan of niet. Als het beeld eenmaal gemaakt is, is het lastig om dit te veranderen. Het geeft aan hoe belangrijk deze eerste indruk is. Denk aan de invloed ervan bij een sollicitatiegesprek, een verkoopgesprek, of bij een presentatie geven.

Wat is belangrijker: wat je zegt of hoe je het zegt?

Niet wat je zegt, maar hoe je het zegt bepaalt hoe jouw boodschap overkomt. De woorden die je zegt zijn belangrijk, maar het is de non-verbale communicatie die betekenis geeft aan je woorden. Als je boodschap in woorden, lichaamstaal en stemgebruik niet overeenkomt (congruent is), dan geloven we eerder wat lichaamstaal en stemgebruik zeggen dan de woorden die je zegt. Een simpele zin als ‘Goed gedaan’ of ‘Wat zie jij er mooi uit’ kan op vele manieren worden opgevat. Als compliment, sarcastische opmerking, boos, ongeïnteresseerd, enzovoort. Zelfs een simpele begroeting, kan al heel duidelijk communiceren of je blij bent om iemand te zien of juist niet. De woorden blijven hetzelfde, maar de betekenis ervan verandert door je lichaamstaal en stemgebruik.

Zelfverzekerder overkomen door je non-verbale communicatie

Non-verbale communicatie gebeurt voor een groot deel ‘fysiek’ via je gezichtsuitdrukkingen, gebaren en lichaamshouding. Daarnaast heeft ook je stem veel impact. Denk aan volume, snelheid en de intonatie die je gebruikt. Zo kan je met je lichaamstaal en stemgebruik je uitstraling ondersteunen of volledig saboteren. Bij een sollicitatiegesprek kan je zelfverzekerd overkomen of juist heel onzeker en zenuwachtig. Je bent overtuigend of je wordt helemaal niet serieus genomen, hoe goed je inhoudelijk ook kan zijn.

zelfverzekerder met non-verbale communicatie

Tips voor een goede indruk

Het goede nieuws is dat je je non-verbale communicatie kan verbeteren. Er zijn namelijk een aantal dingen waarop je zou kunnen letten en die kunnen helpen bij het maken van een positieve (eerste) indruk. Probeer de volgende tips eens uit en kijk wat het effect ervan is.

Oogcontact en mimiek

Allemaal hebben we geleerd dat iemand aankijken tijdens een gesprek belangrijk is. Toch kan het soms moeilijk zijn om dat te doen. Zeker als we zenuwachtig zijn of ons geïntimideerd voelen, hebben we de neiging om veel weg te kijken. Probeer toch om regelmatig oogcontact te maken. Je toont interesse in de ander en komt zelfverzekerder over. Ook met je gezichtsuitdrukkingen vertel je hoe je erbij zit. Je geeft meer expressie aan jouw boodschap en je laat meer van jezelf zien.

Houding en gebaren

Je houding vertelt veel over je gevoelens, terwijl je nog geen woord hebt gezegd. Handen in de zakken maakt dat je overkomt als ongeïnteresseerd. Armen over elkaar is verdedigend en een in elkaar gedoken houding komt over als onzeker. Het is dus goed om te bedenken welke houding jij vaak aanneemt en wat dat over jou zegt. Ook goed om te bedenken hoe je graag wilt overkomen en met welke houding je dat kan bereiken. Met een energieke uitstraling en een vrolijke, open houding maak je een goede indruk. Mensen voelen zich daarbij meer op hun gemak, dan bij mensen die maar een beetje in elkaar gedoken staan. Zit of sta rechtop en hou je armen los. Beweeg met je handen als je praat en bekrachtig zo je woorden.

Stemgebruik

Als we zenuwachtig zijn, gaan we vaak sneller praten om maar eerder klaar te zijn. We zijn minder goed verstaanbaar en vaak praten we ook monotoon. Niet echt prettig om naar te luisteren en wat je zegt is slecht te begrijpen. Je komt zelfverzekerder over als je langzaam en duidelijk praat en je boodschap krijgt meer overtuigingskracht.

Meer invloed met non-verbale communicatie

Non-verbale communicatie is meestal onbewuste en gaat heel natuurlijk. Schattingen over het belang van non-verbale communicatie lopen uiteen van 30% tot 80%. Duidelijk is dat non-verbale communicatie een grote rol speelt in hoe jij en jouw boodschap overkomen. Als je meer bewust bent van jouw non-verbale communicatie, kan je meer invloed gaan uitoefenen. Jouw woorden vertellen een verhaal, je lichaam en stem geven het betekenis!

Wil jij graag aan de slag met jouw non-verbale communicatie, kijk dan eens bij de trainingen Effectief Communiceren, Assertiviteit, Presenteren of Onderhandelen.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back To Top