Maak van feedback niet langer een olifant
Nog niet zo lang geleden was ik erg van slag als ik feedback kreeg. Als mijn baas of collega vertelde dat ik mijn werk niet goed had gedaan, kon ik daar wel een week last van hebben. Ik voelde me gekwetst en boos. In bed kon ik er uren over piekeren. Tot er een moment kwam dat ik doorkreeg hoe ongezond de manier was waarop ik met feedback omging.
Waarom is het toch zo lastig om feedback te krijgen?
Bij mij speelde mijn onzekerheid een grote rol. Ik was zelf mijn grootste criticus. Alles minder dan perfectie was niet acceptabel. Feedback bevestigde dat ik het weer eens niet goed had gedaan en voedde mijn gevoel van altijd te kort schieten. Daarnaast pakte ik kritiek op als een aanval op wie ik ben en maakte de kritiek dat ik mij als persoon afgewezen voelde: zie je wel, ze vinden me niet aardig en niet goed genoeg. Ik voelde me niet gezien en niet gewaardeerd voor de tijd en energie ik in mijn werk stopte. Terwijl ik keihard werkte, geen tijd nam om te pauzeren of een praatje te maken met collega’s. Kritiek kwam iedere keer aan als een mokerslag.
Gebrek aan zelfvertrouwen
Mijn gebrek aan zelfvertrouwen maakte dat ik de mening van een ander zwaarder liet wegen dan mijn eigen mening. Wat de ander vertelde was absoluut waar en wat ik zelf dacht maakte ik onbeduidend en klein. Zowel overdag als ‘s nachts was ik uren met de kritiek bezig. Ik herkauwde het gesprek keer op keer met allerlei toevoegingen en wendingen. De kritiek trok ik uit zijn verband en de gevolgen maakte ik tot gigantische drama’s. Mijn plezier, trots en eerdere goede prestaties werden door die ene negatieve opmerking weggevaagd. In mijn ogen bestonden ze niet meer en waren er nooit geweest. Van die mug had ik een hele olifant gemaakt en die olifant was alles wat ik kon zien.
Ontkennen en verdedigen
Mijn reactie was vaak uitverdedigen: En jij dan! Of ik ging uitleggen waarom het niet mijn schuld was en dat ik er niets aan kon doen. Ik vertelde bovendien niet wat de feedback met mij deed. Mezelf uitspreken? Echt niet! Die gevoelens hield ik voor me en ik kon het mijn collega nog dagenlang kwalijk nemen dat ze wat gezegd had. Ik vermeed mijn collega zo veel mogelijk en kon uitgebreid over de situatie tegen andere mensen praten klagen.
Kans om te groeien
Tot ik inzag dat ik het mezelf erg moeilijk maakte en dat de feedback ging over mijn gedrag en niet om mij als persoon. Tegenwoordig zie ik feedback als een kans om wat te leren. Zelf heb ik soms niet door wat voor effect mijn gedrag heeft. Het is een blinde vlek waar ik niet bij stil sta. Ik probeer nu open te staan en te luisteren naar wat de ander zegt. Zit er iets in? Heeft de ander, al is het maar een beetje, gelijk?
Feedback is een mening
Tja, feedback gaat ook over de mening van een ander en zijn kijk op de situatie. Iedereen kijkt op een andere manier naar de wereld, vanuit zijn eigen persoonlijke perspectief. En dat hoeft niet overeen te komen met mijn perspectief. En soms zegt de feedback meer over de ander dan over mij. Wellicht zit ik in de ander zijn allergie, doe ik de ander aan iemand denken of heeft de ander een slechte dag en loop ik net op het verkeerde moment binnen. Door niet zomaar vage kritiek te accepteren, maar goed te door te vragen weet ik beter wat de ander bedoelt. Hierdoor lukt het me steeds beter om de feedback bij de ander laten als ik mezelf er niet in herken.
Opbouwende feedback
Hoe waardevol is het als iemand de moeite neemt om iets tegen je te zeggen? Iets waarvan die collega denkt dat je dat anders kan doen en daar meer resultaat mee kan bereiken. De ander wil je dan alleen maar helpen om zo goed mogelijk je werk te doen. Hij kan ook niets zeggen en toekijken hoe jij vastloopt. Dus bedank ik tegenwoordig de ander voor zijn aandacht en feedback, want ik ga uit van een goede intentie.
Goed omgaan met feedback begint met luisteren. Ga niet meteen in de verdediging! Stel vragen, zorg dat het concreet en begrijpelijk voor je wordt wat de ander precies bedoelt. Vraag wat het effect is van jouw gedrag op de ander en kijk wat je met de feedback kan. Soms zit er wat in en soms mag je het ook gewoon bij de ander laten. Ik hoop dat je wat aan mijn blog hebt gehad en ben heel benieuwd hoe jij met feedback omgaat.
Wil jij graag aan de slag met feedback geven en ontvangen? Kijk dan eens bij de trainingen Feedback, Effectief Communiceren , Assertiviteit in 1 dag en driedaagse Assertiviteitstraining.