skip to Main Content

5 Time management geheimen voor efficiënter werken

Je bent druk bezig met van alles en voor je het weet is er weer een dag voorbij. Lekker dat je zo druk bezig bent maar ook een valkuil als je geen overzicht en focus hebt. Tijd om meer structuur aan te brengen. Ik deel in deze video 5 tips met je om je Time management te verbeteren met efficiënter werken.

1 Belangrijkste dingen eerst

Begin je dag met werken aan wat het belangrijkste is. Ook al is het een rot klus. Als je eerst andere dingen gaat doen, is voor je het weet de dag voorbij en schuift die klus op naar morgen. Morgen begin je weer met iets anders en zo gaat dat maar door tot je uiteindelijk in tijdnood komt.

Stel niet uit, maar begin meteen met de belangrijkste klus. Het geeft je ook een fijn gevoel als je ziet hoever je vandaag met die taak mee bent opgeschoten.

2 Stop met Multitasken

Multitasken kost juist tijd en energie doordat je steeds heen en weer gaat tussen taken .Je raakt uit je concentratie en moet steeds opnieuw kijken waar je gebleven was. Hoe ingewikkelder het werk, hoe groter de kans dat je fouten maakt. De hele dag door multitasken kan tot 40% tijdverspilling leiden.

Werk je taken 1 voor 1 af en zorg dat je daarbij niet wordt afgeleid.

3 Breek je grote taak in kleine stukjes

Je kan soms als een berg opzien tegen een grote taak. Waar begin je en hoe blijf je gemotiveerd? Door deze taak in kleine stukjes te breken, krijg je meer overzicht en grip erop. Je kan er mini-taken van maken met mini-deadlines. Veel makkelijker om in je agenda te plannen en een voor een af te vinken.

4 Kleine klusjes verzamelen

De hele dag door komen er kleine klusjes op je af: een mailtje, een belletje, even iets uitzoeken of pakken. Iedere keer als je zo’n klein klusje oppakt, loop je de kans dat het meer tijd kost dat je denkt.  en je komt niet in en lekkere werk flow. Op het eind van de dag weet je niet goed waar je nou allemaal mee bezig bent geweest. Verzamel en cluster die kleine klusjes. Schrijf ze op en plan op het eind van de dag tijd in om ze te doen. Je kan dan achter elkaar door die telefoontjes afwerken of in een lijst gegevens invoeren.

5 Bereid je dag voor

Neem aan het eind van de dag de tijd om morgen voor te bereiden. Wat heb je allemaal te doen? Maak een lijstje en zet bovenaan de top 3 van wat je echt gedaan wilt hebben. Begin daar dan ook mee! Je hebt zo meer overzicht en meer grip op je time management.

Ik hoop dat je wat aan mijn tips hebt rondom efficiënt en effectief werken. Veel succes met meer rust en overzicht in je werk creëren. Mocht jij nog  tips hebben voor efficiënter werken of een reactie willen achterlaten, graag!

Wil jij graag hulp bij het verbeteren van jouw time management? Kijk dan bij de training Time Management

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back To Top