6 communicatiefouten
In de communicatie gaat er weleens wat mis. Vaak heb je zelf niet door wat je doet en daardoor blijf je deze fouten steeds opnieuw maken. En dat is jammer, want dat heeft een nadelige invloed op de relatie met je collega’s en klanten. Ik sta in deze video stil bij 6 communicatiefouten en ik ben benieuwd welke jij bij jezelf herkent.
1 Je gesprekspartner niet aankijken
Oogcontact is een belangrijk onderdeel van communicatie. Iemand niet aankijken komt over alsof je ongeïnteresseerd en afwezig bent. Staren zorgt er juist voor dat je intimiderend overkomt. Zorg voor een goede balans tussen oogcontact maken en af en toe weer even wegkijken
2 Het meeste aan het woord zijn
Ben je zo gefocust op het vertellen van je eigen verhaal dat er geen ruimte is voor de ander? Hoe leuk ben je dan eigenlijk om mee te praten? Je roept met dat vele praten weerstand en irritatie op en de ander zal snel afhaken. Vraag eens naar de mening van de ander of laat wat vaker een stilte vallen.
3 Ondermijnend taalgebruik
Je woorden bepalen hoe je overkomt. Met negatief taalgebruik maakt je wat zegt minder belangrijk. Eigenlijk zou ik graag een dagje vrij willen hebben, maar ik snap dat het misschien niet uitkomt. Zou jij wellicht kunnen kijken wat mogelijk is? Je zegt hiermee tegen een ander: beslis jij maar! Schrap woorden als bijna, eventjes, misschien, eigenlijk, wellicht. Zeg wat je wensen zijn op een korte en duidelijk manier.
4 Onzeker communiceren
De kracht van je boodschap wordt bepaald door non-verbale communicatie. Wat je zegt kan nog zo goed zijn, als je het op een twijfelende manier brengt geloof ik het gewoon niet. Hoe zit of sta je erbij, praat je te zacht of mompel je te veel? Vraag eens feedback over hoe jij overkomt en kijk wat je kan veranderen om je boodschap sterker te brengen.
5 Invullen en aannames doen
Als iemand iets zegt, dan denk je als snel precies te weten wat de ander bedoelt. Je partner zegt dat hij een ander bank wilt. Na een half uur zoeken op internet heb je een geweldige bank gevonden bij Ikea. als je deze bank aan je partner laat zien zegt hij dat een hogere rente op de spaarrekening wilde. De ander voelt zich niet gehoord of begrepen door jou. Luister naar de ander en vraag door. Probeer om erachter te komen wat er precies bedoelt wordt
6 Geen inlevingsvermogen
In gesprekken komen ook emoties om de hoek kijken. Je collega heeft gesprek met manager gehad en is daarvan van slag. Als jij dan meteen komt met vragen over de volgende fase van jullie project, dan zal het lang duren voordat je vragen beantwoord zijn. Je collega is daar namelijk helemaal nog niet mee bezig. Als er emoties spelen, geef deze dan de ruimte en zorg dat ze op tafel komen. Dan is er daarna ruimte voor jouw vragen.
Ik ben benieuwd welke communicatiefouten jij herkent en hoop dat mijn tips je helpen om nog beter te communiceren. Ik zou het leuk vinden als je een reactie achterlaat op deze video.
Wil jij graag aan de slag met beter communiceren? Kijk dan eens bij de training Effectief Communiceren. Daarin leer je een aantal gesprekstechnieken die ervoor zorgen dat je duidelijk en doelgericht communiceert.