skip to Main Content

Omgaan met weerstand en emotie | Waarom doe je niet gewoon wat ik zeg?

Lopen de emoties op jouw werk weleens hoog op? Wordt je soms overdonderd door de reactie van een ander? Hoe kun je nou meer van anderen gedaan krijgen? Wat kan je doen als de ander in weerstand schiet? Hoe kun je je eigen weerstand herkennen?

Als je regelmatig gesprekken voert, krijg je daarbij soms ook te maken met weerstand. Medewerkers die hun hakken in het zand zetten. Een collega die weigert zijn gedrag aan te passen of een klant die jouw antwoord niet wil accepteren. Terwijl van jou wordt verwacht dat je rustig blijft, reageert de ander onredelijk of zelfs boos. Hoe kan je daar zo goed mogelijk mee om gaan? Je schiet in deze situaties vaak zelf ook in de weerstand en al die oplopende emoties helpen je niet om jouw doel te bereiken.

In de training ‘Omgaan met weerstand en emoties’ leer je manieren om goed om te gaan met weerstand en emoties. Je leert de verschillende uitingsvormen van weerstand herkennen en krijgt inzicht in hoe en waardoor weerstand ontstaat. Je wordt je bewust van jouw kwaliteiten en valkuilen in het omgaan met weerstand. Je krijgt inzicht in jouw belemmerende denkpatronen en hoe je deze kan doorbreken.

Je gaat aan de slag met opbouwende feedback geven en de ander confronteren met jouw feedback. Je leert hoe je emotioneel gedrag ombuigt en grenzen stelt aan grensoverschrijdend gedrag. Je leert hierbij je eigen emoties goed te hanteren, zodat je effectief met weerstand en emoties om kunt gaan, terwijl je stevig in je eigen schoenen blijft staan. .

Resultaat | Weerbaarder in lastige situaties

Na de training ‘Omgaan met weerstand en emoties’ kun je weerstand beter herkennen, weet je waar weerstand vandaan komt en je hebt inzicht in hoe je met weerstand kunt omgaan. Je hebt de vaardigheden om situaties niet onnodig uit de hand te laten lopen, doordat je weerstand sneller signaleert en weet om te buigen. Je bent je bewust van de invloed van jouw eigen verbale en non-verbale communicatie. Je kent jouw kwaliteiten en valkuilen in het omgaan met weerstand.

Je durft feedback te geven en te confronteren. Je weet op professionele wijze om te gaan met emoties van anderen en met je eigen emoties. Je geeft duidelijk je grenzen aan met respect voor jezelf en de ander. Je weet hoe je moet reageren op storend gedrag en bent in staat om escalaties te stoppen.

In lastige situaties weet je beter om te gaan met spanningen en onzekerheid. Je kunt krachtig en met meer rust optreden in situaties met grensoverschrijdend gedrag.

Voor wie is deze training geschikt?

De training ‘Omgaan met weerstand en emoties is voor iedereen die in zijn functie geregeld te maken heeft met klachten of teleurgestelde, emotionele of boze mensen. Voor iedereen die op een snelle en effectieve wijze wil leren omgaan met weerstand, van jezelf en de ander. Zodat je sterker staat in situaties en de ander duidelijker en zelfverzekerder tegemoet kunt treden.

Inhoud training omgaan met weerstand en emotie

  • Kennismaking en doelen benoemen
  • Wat is weerstand?
    • Functie van weerstand
    • Oorzaken van weerstand
  • Eigen weerstand herkennen 
  • Gedrag roept gedrag op
    • Actie is reactie
    • Begrip voor emoties van klant
    • Feiten van emoties scheiden
    • Omgaan met eigen emoties
  • Weerstand in gesprekken voorkomen
    • Professioneel het contact aangaan
    • Non-verbale communicatie gebruiken
    • Actief luisteren en vragen stellen
  • Denkpatronen doorbreken
    • Verband emoties, gedachten en gedrag
    • Blokkerende gedachten en overtuigingen
    • Helpende gedachten inzetten
  • Slecht nieuws brengen
  • Verschil bezwaren en weerstand
  • Feedback geven en confronteren
  • Grenzen aangeven
    • Waar ligt jouw grens?
    • Hoe en wanneer geeft je die aan?
  • Weerstand oplossen
    • De-escaleren van emoties
    • Begrip tonen
    • Regie houden
  • Het oefenen van lastige situaties
  • Je eigen stappenplan maken

Werkwijze

Vooraf aan de training is er een intake met de trainer. Daarna ontvang je een samenvatting van de theorie en een voorbereidende opdracht.

Tijdens de trainingsdag zelf is er veel ruimte en aandacht voor het oefenen van de persoonlijke situaties. De werkvormen zijn zeer afwisselend: theorie, praktijk- en groepsopdrachten en discussies. Je leert vooral door te doen en van de persoonlijke feedback tijdens de verschillende oefeningen en opdrachten. Door het gedrag zelf te ervaren, herken je het beter en pas je nieuw gedrag sneller toe.

We bieden je tot zes maanden na de training ondersteuning bij het in praktijk brengen van je leerdoelen. Na afloop van de trainingsdag zijn er 2 (telefonisch of via skype) coaching gesprekken en je kunt ook altijd je vragen mailen. Met deze werkwijze ontstaat er meer verdieping en werk je langer aan jouw leerdoelen.

Praktische Informatie

€ 400,00

(alle prijzen zijn exclusief BTW.)

De trainingstijden zijn van 9.30 uur tot 16.30 uur. Deze training is ook mogelijk als VIP-training (1-op-1) of als incompanytraining vanaf 3 personen. Je ontvangt na de training een certificaat. De maximale groepsgrootte is 6 deelnemers.

Back To Top