skip to Main Content
Stop Met Piekeren!

Stop met piekeren!

Iedereen heeft wel eens last van piekergedachten. Je weet dat constant piekeren eigenlijk slecht voor je is. Toch denk je ook dat al dat gepieker je helpt om problemen op te lossen. Als je wilt stoppen met piekeren, zal je de overtuiging dat piekeren goede dingen oplevert, moeten loslaten.

De feiten over piekeren

Piekeren helpt je dus niet verder. Eerst maar eens de feiten bekijken. Door hierbij stil te staan, zie je hoe nutteloos piekeren is. Wist je bijvoorbeeld dat 50% van de dingen waarover je piekert nooit gebeurt en nog eens 30% van de dingen waar je over piekert al is gebeurd? Wat heeft het dan voor zin om jezelf daarover druk te maken? We kunnen niet terug in de tijd om iets terug te draaien wat we hebben gedaan en we kunnen niet in de toekomst kijken om te zien of iets ook daadwerkelijk gaat gebeuren. We hebben slecht op 4% van de dingen waarover we piekeren enige invloed. Dit betekent dat 96% van onze piekergedachten zinloos is.

Een stappenplan om ermee te stoppen

Al dat gepieker is dus vrij zinloos, maar hoe stop je er nu mee? Stoppen met piekeren begint met je bewust worden van je piekergedrag. Stap 1 is dan ook jezelf bewust worden van het feit dat je piekert. Stap 2 is weten dat jezelf bepaalt welke gedachten er in je hoofd omgaan. Je kunt onbewuste gedachten beïnvloeden. Stap 3 is echt stoppen met piekeren. Dit is misschien wel de lastigste stap. Je weet dat je piekert en dat je je gedachten kunt beïnvloeden, maar hoe zorg je nou dat je het ook echt niet meer doet? Ik heb een paar tips voor je die daarbij kunnen helpen. Of volg een training Assertiviteit  en leer je hoe je beter voor jezelf opkomt en daardoor minder gaat piekeren.

Laat het leven zijn gang gaan

image-2017-01-02-2-bijgekniptVeel problemen waarover we piekeren, zijn problemen die we zelf verzinnen. Als je af en toe het leven op zijn beloop laat, zie je dat deze schijnproblemen zichzelf oplossen. Laat je meevoeren door het leven en probeer niet overal controle op te hebben. Accepteer onzekerheden. Het leven bestaat uit risico’s nemen. Mensen die veel piekeren kunnen onzekerheden door risico’s moeilijk accepteren. Je alleen maar focussen op worst-case scenario’s voorkomt niet dat er vervelende dingen in je leven gebeuren. Het weerhoudt je ervan om te genieten van de mooie dingen in het leven en de dingen die wel goed gaan. Wil je stoppen met piekeren, dan moet je afrekenen met de behoefte aan zekerheid en controle. Accepteer het onvermijdelijke en besef dat de toekomst niet te voorspellen is. Neem je een zelfbedacht scenario voor waarheid aan? Herinner jezelf er dan aan dat de toekomst flexibel is.

Bereid je voor op het ergste en hoop op het beste

Accepteer dat het ergste scenario mogelijk is. Alleen dan kun je de situatie loslaten en stoppen met piekeren. Besteed ook eens aandacht aan de goede scenario’s. De kans dat iets goed gaat is groter dan dat het fout gaat. Je zult je dan stukken beter voelen. Hierdoor wordt de kans groter dat de situatie ook goed uitpakt. Je gedachten bepalen hoe je de realiteit ervaart. Wanneer je denkt je iets niet kunt, ervaar je een opdracht ook als een moeilijke opdracht. Denk je dat je een uitdaging wél aankan, dan wordt het een stuk makkelijker. Stop dus met vechten tegen al je ‘problemen’, bekijk alles van de positieve kant en handel naar deze nieuwe overtuigingen.

                    Houd jezelf bezig

Geniet van het levenJe hebt geen tijd om je druk te maken wanneer je actief bezig bent. Er is genoeg te doen in de tijd die je normaal gebruikt om te piekeren. Bel een vriend of vriendin of ga wandelen. Lees het boek dat al zo lang op je leeslijst staat. Begin eindelijk aan de Netflix-serie waar je zo veel positieve dingen over hebt gehoord. Bedenk wat je altijd al graag hebt willen doen, maar waar je nooit aan toe bent gekomen, omdat je te druk was met piekeren. Onderneem positieve dingen die je een energie boost geven. Blijf je piekeren? Deel dan je gedachten met mensen die om je geven. Zij kunnen je zorgen in een nieuw daglicht zetten. Hierdoor krijg je een andere kijk op je zorgen en zullen je zorgen verdwijnen.

Leer beter opkomen voor jezelf

Je weet nu hoe je stopt met piekeren. Wat ook helpt is jezelf duidelijker uitspreken en aangeven wat je wilt. Hierdoor is je hoofd aan het einde van de dag niet langer vol met gedachten over gemiste kansen en onuitgesproken woorden. Ook problemen meteen aanpakken maakt dat je minder piekert. In de training Assertiviteit leer je hoe je beter voor jezelf opkomt en daardoor minder gaat piekeren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back To Top