Wat is het geheim van effectief werken? - Spotlight skip to Main Content
Menu
Wat Is Het Geheim Van Effectief Werken?

Wat is het geheim van effectief werken?

Effectief Werken is een veelgehoorde term binnen time management. Wat het betekent is vaak niet helemaal duidelijk en ook niet wat effectief werken je kan opleveren. Het geheim zit in stellen van duidelijke doelen en daar doelgericht naar toe werken.

Effectief of efficiënt werken

Vaak wordt effectief werken verwart met efficiënt werken. Je kan dingen op een slimme en goede manier doen, zonder dat je daar per se mee verder komt. Want wil je verder komen, dan is het belangrijk dat je de juiste keuzes maakt in wat je doet.  Effectief gaat over datgene dat je doet en efficiënt gaat over de manier waarop je dingen doet. Samen zorgen ze ervoor dat je goed bezig bent.

“Effectief werken = de juiste dingen doen”

“Efficiënt werken = op de juiste manier dingen doen”

Resultaatgericht werken

Om effectief te werken is het nodig dat je weet wat je doelen zijn, zodat je kunt bepalen welke werkzaamheden daarvoor nodig zijn.  Je doel heeft alles te maken met datgene waar je voor bent aangenomen oftewel je functieomschrijving. Wat wordt er van je verwacht? Wat zijn je kerntaken? Hoe concreter jouw functieomschrijving is, hoe concreter je jouw doelen kan maken met SMART. Door middel van doelstellingen wordt duidelijker waar je aan moet werken en ga je gerichter aan de slag. Je werkt resultaatgericht. Voorkom veel gemaakte time managementfouten en weet waar jij heen wilt gaan.

succes met effectief werkenRoutebeschrijving naar jouw doelen

Als helder is wat jouw doelen zijn, dan kan je gaan kijken welk werkzaamheden je moet doen om je doelen te behalen. Als je effectief werkt, zijn dat allemaal werkzaamheden die jou op weg helpen in de richting van je doel. Je krijgt zicht op wat jouw hoofdtaken zijn en wat dus belangrijk is om de meeste tijd aan te besteden. Je maakt zo een routebeschrijving waarmee je doelen gaat behalen. Een duidelijk stip op de horizon helpt je ook om minder uit te stellen en aan de slag te gaan met wat belangrijk is.

Duidelijke prioriteiten is makkelijker kiezen

Er ontstaat ook meer overzicht in hoe jij jouw tijd besteed. Prioriteiten worden duidelijker en het maken van keuzes wordt daardoor makkelijker. Je kan zo ook beter in de gaten houden of datgene wat je doet, valt onder jouw taken of dat je bezig bent voor een ander. Wat natuurlijk geen probleem hoeft te zijn, tenzij het ten koste gaat van jouw doelstellingen en werkzaamheden. Vragen die je jezelf kunt stellen zijn:

  • Vind IK het belangrijk?
  • Moet IK het doen?
  • Vind IK het urgent?

Als het antwoord JA is, plan het dan meteen in. Bedenk hoeveel tijd het je gaat kosten en wanneer je het gaat doen?

Valkuilen in Effectief Werken

  • Een onduidelijke functieomschrijving geeft onduidelijk doelen. Mocht jouw functieomschrijving niet helder zijn, vraag dan een gesprek aan met je leidinggevende. Bespreek wat er van je verwacht wordt. Zorg dat je kerntaak goed omschreven is en koppel er concrete doelen aan.
  • In het dagelijkse werk komt het nogal eens voor dat dingen die je ‘eenmalig’ gedaan hebt, gaan behoren tot je structurele werkzaamheden. Herken je dat? In dat geval is het goed om te kijken in hoeverre deze werkzaamheden bijdragen aan het behalen van jouw doelen. Zo niet, zorg er dan voor dat iemand anders dit van je overneemt.
  • Naast bovenstaande punten zijn er ook nog diverse tijdverspillers en verstoringen, als sommige vergaderingen, vragen van collega’s en telefoontjes. Vraag jezelf steeds af in hoeverre iets bijdraag aan het behalen van je doelen en beslis dan wat je er mee doet.
  • Multitasken om je productiviteit te verhogen. Helaas werkt multitasken juist contraproductief. Het kost je juist meer tijd en je loopt meer risico’s om fouten te maken. Werk steeds gefocust op een ding tegelijk en maak dat af voordat je aan iets anders begint.

Het geheim van effectief werken

Wat levert al dat werk op? Als je meer inzicht hebt in wat jouw werkzaamheden en tijdsinvestering opleveren, kan je bijsturen daar waar dat nodig is. Je ziet welke doelen je bereikt hebt, waar je goed op planning ligt of waar meer aandacht nodig is. Door stil te staan bij het resultaat van je werken, creëer je ook momenten om trots te zijn op wat je hebt bereikt en te genieten van de vruchten van al dat werk.

Loop jij tegen een gebrek aan overzicht en tijd aan, dan help ik je graag met het bereiken van een effectievere en efficiëntere manier van werken. Met training of coaching rondom time management krijg je meer grip op je werk. Kijk eens bij de training Time Management in 1 dag of bij de meerdaagse training Time Management

Training Timemanagement

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back To Top